I det förra inlägget delade jag med mig av lite bra tips för rallyförare, den här gången vill jag bara dela med mig av några av mina favorit rallybilar någonsin. Jag kommer att skriva lite om bilarna och sedan dela med mig av mina åsikter om dom och nämna varför jag gillar dom så mycket!

Lancia Stratos

Stratos utvecklades för att vara en rallybil och kom bara till produktion eftersom rallyhomologationen krävde det. Bilen var så framgångsrik att den fortsatte att vinna World Rally Championship tre gånger i rad från 1974 till 1976. Med en lättviktsfiberkropp var Stratos en superbil tillverkad för rally och drevs av en Ferrari Dino V6. Bilen designades av Bertone i Italien och är mest känd för att vara den bil som förarna älskade att gå i sidled med tack vare en kraftfull motor och bakhjulsdrift. Stratos är definitivt en legend och betraktas till och med som en av de snyggaste rallybilarna genom tiderna.

Peugeot 205 T16

En annan stjärna som kom fram tack vare grupp B-klassen på 1980-talet var Peugeot 205 T16 (turboladdade och 16 ventiler). Den franska tillverkarens första grupp B-bil liknade den kompakta 205 från utsidan men allt annat var helt annorlunda än vägbilen. Den 4-cylindriga motorn rörde sig bakom bilen och kraften skickades till alla fyra hjulen. Bilen producerade nära 450 PS och vägde bara 900 kilo. Detta gjorde det till en behandling att titta på varje rally. Bilen var mycket konkurrenskraftig och den fortsatte med att göra världsmästerskapen 1985 och 1986. Grupp B-rallying tyvärr slutade därefter, men T16 ändrades för att delta i flera andra rally som Pikes Peak Hill Climb och Paris-Dakar-rally.

Audi Sport Quattro S1

När Audi skapade Quattro (deras version av fyrhjulsdrivningssystemet) skapade det en ny kategori av rallybilar som inte bara satte ut galen kraft utan också kunde lägga den ned för bättre användning tack vare fyra drivna hjul istället för två. Det innebar att andra tillverkare återvände till sina tavlor och tvingades bygga om sina bilar igen. Sporten Quattro var frontmotorerad, producerade 450 PS och hade sin hjulbas förkortad drastiskt för att hjälpa till superhantering. Den femcylindriga motorn kunde producera mycket mer men var begränsad på grund av grupp B-föreskrifter. Med en vikt på drygt ett ton var den också lätt, och tack vare ett högt kraft / viktförhållande och en växlande växellåda för spelet kunde bilen accelerera till 100 km / h på bara 3,1 sekunder. Tyvärr såg bilen aldrig framgång i WRC. Men 1987 tog Walter Röhrl en 600PS S1 till seger i Pikes Peak Hill Climb vilket gjorde det till bilens tredje seger i rad i Colorado-evenemanget.

Hoppas att ni tyckte att denna lista var intressant, om ni gillade den så kom gärna tillbaka hit till bloggen för mer såna här listor!

Category
Tags

Comments are closed